Selasa, 11 November 2014

Selasa, November 11, 2014
Anak Gelandangan Ini Sebenarnya Mangsa Keluarga 69? | Berikut merupakan berapa gambar anak gelandangan yang mulai menjadi perhatian di media sosial. Kisahnya bermula apabila beberapa sukarelawan islam bersama pelajar KUIS membuat kerja amal berhampiran Bangkok Bank.....

Anak Gelandangan Ini Mangsa Keluarga 69?

Ketika kita lena tidur diatas bantal dan toto yang empuk, Anak gelandangan ini hanya tidur beralaskan surat khabar dan lantai simen sejuk. Sungguh menyedihakan. Disaat kita menjadi juara dengan membantu anak-anak di negara orang lain. Terlupa kita memandang negara sendiri. Kita ada pusat zakat, tapi di mana mereka?

Anak Gelandangan Ini Sebenarnya Mangsa Keluarga 69?

Gambar ini dikongsikan ahli sukarelawan sosial islam Kamaruddin Kassim di Facebook beliau. Berikut caption yang ditulis di Facebook beliau.
"Semasa kami mengadakan outreach dakwah gelandangan bersama student KUIS lebih kurang jam 1.30 pagi, kami temui ibu bapa bersama 4 orang kanak2 berusia 10th L, 9th L, 7th P, 5th P jadi gelandangan.

"Alasannya mereka tidak mampu menyewa rumah. Sudah 2 minggu mereka tidur di dataran berhampiran Bangkok Bank .
Anak Gelandangan Ini Sebenarnya Mangsa Keluarga 69?

Dalam kita melihat; ada ketika penglihatan kita itu tidak 360 darjah; hingga kita menjadi tersalah dalam membuat justifikasi.

Ini info seterusnya saya (Datu Matt Pyan) perolehi berkenaan dengan kes itu;
Sebelum ini banyak pihak yang minta untuk uruskan mereka ini tapi tidak cadangkan sebab banyak masalah sosial dalam keluarga ini. Lelaki ini adalah abang kepada perempuan tersebut tapi di hadapan media dan lain2 pihak mereka mengaku suami isteri. 

Mereka tidak ada dokumen nikah dan anak2 mereka dikategori tidak sah taraf. 3 org anak lagi sudah diserahkan kepada pihak lain mungkin dijual.

Lelaki tersebut seorang genster dan pembunuh upahan. Badanya penuh tato. Wanita itu juga dalam kumpuan ganas dan bandannya penuh tato. Kami syaki anak2 tersebut hasil sumbang mahram tapi kami gagal untuk you surah nikah. 

Lain2 dokumen sempat kami buat salinan sebagai bukti. Masa dalam simpanan untuk proses bantuan lelaki tersebut menggugut bunuh aktivis kami jika tidak serahkan dokumen peribadi mereka segera.

Mungkin mereka bimbang rahsia mereka terbungkar tapi sempat kami buat salinan. Banyak lagi hal peribadi mereka tidak kami publishkan.

Pihak baitul mal bagi bantuan atas ehsan dan fikirkan masa depan anak2 yg tidak berdosa. Syarat utama mestilah clear status pernikahan. Anak2 mereka agak agresif dan ganas sebab kehidupan mereka sudah dipengaruhi suasana bandaraya yg bebas."
Anak Gelandangan Ini Sebenarnya Mangsa Keluarga 69?

Anak Gelandangan Ini Sebenarnya Mangsa Keluarga 69?

sumber
Datu Matt Pyan facebook 


0 comments:

Catat Ulasan

Komen anda semua amat di hargai, Bagaimanapun anda dinasihatkan agar memberikan komen secara berhemah. Sebarang komen berunsur backlink dan provokasi akan dipadamkan kecuali atas pertimbangan admin. Terima kasih kerana mengunjungi Kezoom.