Jumaat, 2 Januari 2015

Jumaat, Januari 02, 2015
AirAsia Indonesia Di Dakwa Abai Peraturan Penerbangan | AirAsia Indonesia dilaporkan telah mengabaikan peraturan penerbangan setelah satu siasatan mengejut oleh Menteri Perhubungan Indonesia, Ignasius Jonan ke pejabat operasi penerbangan atau Flight Operation Officer (FOO) AirAsia di Bandara Soekarno Hatta.

AirAsia Indonesia Di Dakwa Abai Peraturan Penerbangan

Menurut Merdeka.com, pihak AirAsia dikatakan baru mengambil laporan kajicuaca di Badan Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika (BMKG) pada jam 7.00 pagi (waktu Indonesia) setelah pesawat mereka QZ8501 dari Surabaya-Singapura hilang perhubungan.

Pembantu Pegawai  Menteri Perhubungan, Hadi Mustofa menegaskan, pihaknya bakal mengumumkan hasil siasatan tak lama lagi.

Dalam pada itu Hadi mengakui, bukti AirAsia Indonesia yang dijumpai Menteri Jonan bakal menjadi salah satu bahan siasatan.

Pelanggaran S.O.P penerbangan seperti tidak adanya sessi penerangan antara pilot dan F.O.O sebelum penerbangan dan keterlambatan pengambilan data laporan cuaca akan menjadi bahan untuk dihalusi.

Selain itu, pihaknya juga melihat kembali secara keseluruhan standart penerbangan  AirAsia Indonesia.

"Investigasi sedang dilakukan. Termasuk soal tidak ambil data (BMKG) sebelum terbang juga jadi barang investigasi bagi kami. Standar terbang, SOP itu akan jadi bahan bagi kami," ucapnya.

sumber
http://www.merdeka.com/uang/terbukti-abai-aturan-jonan-tentukan-nasib-airasia-pekan-depan.html


0 comments:

Catat Ulasan

Komen anda semua amat di hargai, Bagaimanapun anda dinasihatkan agar memberikan komen secara berhemah. Sebarang komen berunsur backlink dan provokasi akan dipadamkan kecuali atas pertimbangan admin. Terima kasih kerana mengunjungi Kezoom.