Rabu, 14 Januari 2015

Rabu, Januari 14, 2015
Kisah Pak Cik Buta Di Arah Minta Sedekah Olah Anak Sendiri : Diceritakan oleh Syafiq Yazid J

Kisah Pak Cik Buta Di Arah Minta Sedekah Olah Anak Sendiri

Saya ingin kongsikan satu pengalaman ringkas yang saya lalui hari ini bersama anak lelaki saya berusia 7 tahun.

10 Jan 2015, Saya menghabiskan masa hujung minggu yang terluang bersama keluarga bersiar-siar di JLN TAR, KL. Ketika bersiar-siar di sekitar Jalan TAR bersama anak lelaki saya. Saya di kejutkan oleh anak saya. Dia bertanya kepada saya...


Kisah Pak Cik Buta Di Arah Minta Sedekah Olah Anak Sendiri

Anak: "Papa look at that?"
Papa: "Yes. "
Anak: "kenapa Kita biarkan uncle tu? pity him. Kenapa Xda orang Tolong uncle tu.."
Papa: "Uncle yg mana?"
Anak: "Uncle yg Pakai Jubah putih tu. Look at him. Uncle tu hungry lah papa."

Saya hampir seorang lelaki tua bejubah putih dan bertanya bermacam-macam soalan. Dari perbualan yang panjang. Lelaki tua itu memberi tahu saya. Dia berasal dari Johor Bharu dan kini  menetap di Sentul. 


Kisah Pak Cik Buta Di Arah Minta Sedekah Olah Anak Sendiri

Saya bertanya siapa yang hantar Pak cik ke sini. Dia menjawab, 

"Anak Pak Cik yang hantar ke sini setiap hari untuk cari duit." - YA ALLAH. Cari duit. Pak cik ini BUTA.

Saya bertanya lagi. Pak cik nak makan apa? Saya perhatikan makanan lelaki itu cuma nasi putih sahaja tidak ada lauk-lauk. 

Saya menawarkan diri untuk membeli hidangan yang lain. Tapi dia menolak dan mengatakan dia tak mampu untuk membayar. Saya jelaskan kepadanya, saya ikhlas. Pak cik tidak perlu bayar. 


Kisah Pak Cik Buta Di Arah Minta Sedekah Olah Anak Sendiri

Kemudian saya belikan sebungkus nasi ayam. Saya suapkan ke mulut nya. Menitis air mata saya bila lelaki itu berkata 

"Anak terima kasih, Pak cik tak mampu nak balas. Anak-anak Pak cik tak pernah suapkan makanan kepada Pak Cik, Pak Cik sedih." Saya tidak mampu untuk menahan air mata dari mengalir. Lelaki tua terus memeluk saya. 


Kisah Pak Cik Buta Di Arah Minta Sedekah Olah Anak Sendiri

Kepada sesiapa yg mengenali lelaki ini. Saya memohon jasa baik rakan-rakan untuk membantu, SEBARKAN & mencari keluarga lelaki ini. Gambar yang sempat di rakam.


sumber
https://www.facebook.com/syj.orange


0 comments:

Catat Ulasan

Komen anda semua amat di hargai, Bagaimanapun anda dinasihatkan agar memberikan komen secara berhemah. Sebarang komen berunsur backlink dan provokasi akan dipadamkan kecuali atas pertimbangan admin. Terima kasih kerana mengunjungi Kezoom.