Jumaat, 9 Januari 2015

Jumaat, Januari 09, 2015
Tiada Kad Pengenalan Punca Wanita Gelendangan TAK Di Rawat | Jurucakap Rumah Sakit Umum Daerah Abdoel Moeloek Lampung mendakwa piahk mereka tak dapat merawat seorang wanita gelandangan yang kemalangan, Windasari (22), disebabkan tidak mempunyai kad pengenalan diri (KTP).

Tiada Kad Pengenalan Punca Wanita Gelendangan TAK Di Rawat

Sagimin (35), suami Windasari, mengakui keluarganya memang tidak memiliki KTP kerana tidak memiliki tempat tinggal. Selama ini, dia, isteri dan anaknya hanya tinggal merata-rata tempat dimana mereka mencari rezeki.

"Pihak rumah sakit menawarkan saya untuk mendapat perawatan gratis, tetapi harus menggunakan KTP. Saya tidak punya itu dan akhirnya istri saya disuruh pulang saja," kata Sagimin, pada Isnin pada 5/1/2015.

Sebelumnya, Winda sempat dirawat di Rumah Sakit itu selama lima hari. Dia menderita luka dan bengkak pada kedua kakinya berpunca penyakit diabetes yang diidapnya. Selama dirawat di RSUD, Winda mengaku diabaikan, bahkan diusir oleh jururawat yang bertugas. "Saya dimarah-marahi, katanya disuruh pulang saja," kata dia.

Selain tak dirawat, Winda juga mengaku kehausan dan kelaparan. "Saya tidak diberi makan dan minum. Kalaupun diberi, itu makanan yang sudah kemarin-kemarin," keluh dia lagi.

Sampai akhirnya, pada Minggu (4/1/2015), Winda terpaksa pulang biarpun keadaanya masih belum pulih. Luka pada kakinya, meski sudah dilumur bedak dan ditampal dengan kapas serta tisu, tetap mengeluarkan bau busuk, dan ulat (belatung).

Kisah Sedih Seorang Gelandangan Yang Di Usir Dari Rumah Sakit

Akhirnya keadaan Winda yang semakin teruk itu dilihat seorang sukarelawan lalu dirawat di rumah sakit yang lainnya.

sumber
http://regional.kompas.com/read/2015/01/05/14555111/Tak.Punya.KTP.Wanita.Gelandangan.dengan.Luka.Membusuk.Tak.Bisa.Dirawat.di.RS?


0 comments:

Catat Ulasan

Komen anda semua amat di hargai, Bagaimanapun anda dinasihatkan agar memberikan komen secara berhemah. Sebarang komen berunsur backlink dan provokasi akan dipadamkan kecuali atas pertimbangan admin. Terima kasih kerana mengunjungi Kezoom.