Sabtu, 6 Jun 2015

Sabtu, Jun 06, 2015
Pendaki Amerika Cerita Batu Bergolek Ke Rumah Ketika Gempa Di KK | Seorang pendaki Gunung Kinabalu dari Amerika Syarikat, Peter Hamel menyaksikan bagaimana seketul bongkah batu sebesar rumah bergolek dan hampir-hampir menghempapnya ketika gempa bumi berlaku awal pagi Jumaat.

Pendaki Amerika Cerita Batu Bergolek Ke Rumah Ketika Gempa Di KK

Pendaki berusia 35 tahun dari Colorado itu berkata, ketika kejadian yang sangat mengerikan itu berlaku, dia dan sepupunya Stephen Dannimiller bersama seorang jurupandu sedang menuruni puncak Gunung Kinabalu.

Mereka katanya adalah di antara kumpulan pendaki yang paling awal turun meninggalkan puncak dari arah Barat gunung tersebut.

“Apa yang kami alami sangat-sangat menakutkan kerana bongkah-bongkah batu bergolek menuju ke arah kami,” katanya.

Menurut Hamel lagi, ini adalah kali kedua dia berhadapan dengan gempa bumi ketika dalam ekspedisi mendaki.

Kali pertama ialah di Nepal baru-baru ini.

“Jadi ia adalah sesuatu yang sukar dipercayai yang kami masih selamat selepas berhadapan dengan dua tragedi gempa bumi di kawasan pergunungan," ujarnya lagi.

Bagaimanapun katanya, insiden ini tidak akan menjejaskan percutiannya di Sabah kerana dia bersama sepupunya itu bercadang untuk menghabiskan baki cuti mereka di hutan hujan Sukau di Sandakan dan juga Sipadan.

Diminta bercerita mengenai pengalamannya lagi, Hamel memberitahu, keetiga-tiga mereka mengambil keputusan untuk berehat di pondok Sayat Sayat selepas berjaya sampai ke puncak setinggi 4,095 meter.

“Kami juga adalah antara yang paling awal untuk sampai ke puncak dan juga yang paling awal untuk turun dan ketika itulah gegaran melanda.

"Ketika kami berhenti di Sayat Sayat terdapat sekurang-kurangnya 20 pendaki lain yang turut berhenti. Gegeran mula berlaku pada lebih kurang jam 7.07 pagi,” katanya.

Menurutnya lagi, selepas berjaya meloloskan diri di kawasan yang lebih selamat mereka menunggu selama lebih kurang sejam.

Selepas meneruskan perjalanan, mereka telah terserempak dengan seorang pendaki yang patah kaki.

Jurupandu mangsa yang patah kaki itu cuba untuk mendukungnya tetapi gagal.

Mereka juga berselisih dengan ramai lagi pendaki yang tercedera akibat gempa bumi itu sebelum tiba di Taman Kinabalu dengan selamat.

sumber
http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2015/06/06/pendaki-amerika/


0 comments:

Catat Ulasan

Komen anda semua amat di hargai, Bagaimanapun anda dinasihatkan agar memberikan komen secara berhemah. Sebarang komen berunsur backlink dan provokasi akan dipadamkan kecuali atas pertimbangan admin. Terima kasih kerana mengunjungi Kezoom.