Ahad, 25 Oktober 2015

Ahad, Oktober 25, 2015
Ajaib, Bayi 18 Bulan Terselamat Setelah Terapung Di Laut Lebih 8 Jam | Tindakan nelayan Turki berpatah balik ke kawasan bot terbalik di Laut Aegean berbaloi apabila terlihat kelibat seorang kanak-kanak lelaki terapung-apung di situ.

Ajaib, Bayi 18 Bulan Terselamat Setelah Terapung Di Laut Lebih 8 Jam

Hanya bergantung kepada jaket keselamatan, budak lelaki berusia 18 bulan itu dipercayai telah lebih lapan jam berada di laut selepas bot yang dinaiki bersama 15 pelarian Syria lain terbalik dan tenggelam di pesisir pantai Kusadasi berdekatan Izmir, Turki.

"Bayi itu mungkin sudah terlalu lama terapung di laut, sebaik menemuinya saya menarik bayi itu dan dapati ia seorang bayi lelaki dan mengalami hipotermia," kata nelayan berkenaan, Cenal Gurman.

Gurman bertindak pantas dengan menggantung bayi yang dikenali sebagai Muhammed Hassan itu terbalik iaitu kaki di atas dan kepala bawah untuk mengeluarkan air pada paru-paru dan perutnya.

Nelayan berusia 48 tahun itu kemudiannya membaluti tubuh bayi itu dengan selimut sebelum menyerahkannya kepada Pengawal Pantai Turki yang tiba untuk menyelamatkan pelarian berkenaan.

Muhammed kemudiannya dikejarkan ke hospital sebelum dibenarkan pulang beberapa jam kemudian.

"Saya gembira dapat menyelamatkan 16 nyawa dan harap kejadian seumpama ini tidak berulang," katanya.

Media Turki juga merakamkan saat di mana Muhammed disatukan dengan keluarganya, termasuk ibu, Lorin Halef.

Menurut Halef, 23, mereka berasal dari Kobane, Syria dan merancang untuk kembali ke negara asal.

Bot dinaiki Hasan bersama pelarian lain yang menuju ke Greece dilaporkan terbalik Rabu lalu.

Lokasi Hasan diselamatkan itu tidak jauh dari pantai di mana jasad si kecil, Aylan Kurdi, 3 ditemui bulan lalu.

Aylan dan abangnya, Galip Kurdi, 5 adalah antara pelarian yang mati lemas selepas bot mereka karam dan ditemui hanyut di pantai Bodrum, Turki.

sumber
http://www.mstar.com.my/berita/berita-dunia/2015/10/25/bayi-terapung-selamat/


0 comments:

Catat Ulasan

Komen anda semua amat di hargai, Bagaimanapun anda dinasihatkan agar memberikan komen secara berhemah. Sebarang komen berunsur backlink dan provokasi akan dipadamkan kecuali atas pertimbangan admin. Terima kasih kerana mengunjungi Kezoom.